Dióhéjas szelepház- és szívósor tisztítás
Kokszosodás forrása:
Szinte kivétel nélkül a közvetlen befecskendezésű motoroknál gyakori jelenség a szívócsatornák és szelepek kokszosodása. Egyes típusokat és motorokat erősebben érint, de a használat függvényében minden autógyártó terméke vonatkozásában jellemző. A közvetlen befecskendezéses technológia elsősorban az ezredforduló után terjedt el, mivel új környezetvédelmi normáknak kellett megfelelni. A szívócső befecskendezéshez képest a kisebb üzemanyag-fogyasztás és az emissziós értékek további csökkentése már nem volt lehetséges.
A külső keverékképzésű motorokkal szemben a fokozott kokszosodás hátrányként jelentkezik, amire eddig nem sikerült megoldást találni. Ennek oka, hogy a szívószelep működés közben magasabb hőmérsékletnek van kitéve, mivel a befecskendezett üzemanyag nem hűti és nem tisztítja azt. A használat során forróvá váló szívószelep így fokozza a potenciális lerakódások kialakulásának kockázatát. A visszavezetett kartergáz lecsapódása miatt egyre több lerakódás halmozódik fel. Egyes motorok esetében a kipufogógáz visszavezetése is gyakorlat, ami tovább súlyosbíthatja ezt a problémát.
Közvetlen befecskendezéses motor karbantartása!!!
A konkrét problémára többféle tünet is mutathat. Általánosan jellemző a rángató, egyenetlen motorüzem. Ez annak tudható be, hogy a szelepekkel egyidőben a szívócsatorna is kokszolódik, így nem a megfelelő irányba fogja terelni a hengerbe fecskendezett üzemanyagot a beáramló levegő. Égéskimaradás is jelentkezhet, egy vagy két henger le is állhat. A vezérlő elektronika egyik feladata, hogy megelőzze a súlyosabb probléma kialakulását, ezért ha rendellenességet tapasztal, közbeszól és leállíthat hengert/hengereket.
Amennyiben hibakód jelent meg és a motorüzemmel sincs érezhetően minden rendben, haladéktalanul fel kell keresni egy szakszervizt. Teljes diagnosztika alkalmával kideríthető, hogy az adott hiba milyen összefüggésben lehet a karbon lerakódások mértékével. Véleményünk szerint bizonyos időközönként kötelező lenne meghatározni tisztítást, az érintett gépjárműveknél. Megelőzésként minden 40.000 km megtétele után ajánljuk a dióhéjas tisztítást. 100.000 km felett pedig kijelenthetjük, hogy szinte kötelező, ha gondmentesen szeretnénk autózni!
HA NEM EZT A TECHNOLÓGIÁT VÁLASZTJUK AKKOR LE KELL SZERELNÜNK A HENGERFEJET A MOTORRÓL. (EZ JELENTŐS MOTORBONTÁSSAL JÁR.) HENGERFEJBEN LEVŐ SZÍVÓ, (ÉS HA MÁR ITT TARTUNK AKKOR A KIPUFOGÓSZELEPEK SEM MARADHATNAK KI.) SZELEPEKET KI KELL SZEDNI ÉS EGYESÉVEL BECSISZOLNI. SAJNOS EZ RENGETEG PLUSZ MUNKÁVAL, ALKATRÉSZEKKEL ÉS KÖLTSÉGGEL JÁR.
Előtte
Utána
Szemcseszórásos mechanikus tisztítás dióhéjjal
A dióhéj szerkezete révén hatékonyan eltávolítja a kokszlerakódásokat. Elég erős ahhoz, hogy tisztító hatást fejtsen ki, ugyanakkor elég lágy ahhoz, hogy ne sértse a fém felületeket.
A dióhéjas tisztítás folyamata
- A motor szétszerelése nem szükséges, csupán a szívósor eltávolítása szükséges. Ennek köszönhetően kedvező áron érhetjük el a sima szívócsatorna felületet, valamint a teljesen tiszta szívószelepeket.
- A gépjármű szívósorának megbontásával hozzáférést nyerünk a problémás területekhez. A tisztítás hengerenként, mindig zárt szelepekkel, külön történik.
- A dióhéj szemcséket nagynyomású levegővel irányítjuk a lerakódásokra, így mechanikai úton távolítjuk el a kokszot a felületekről.
- A dióhéjat és az eltávolított lerakódásokat ipari elszívó készülék segítségével távolítjuk el a megtisztított felületről, ezzel elkerülve, hogy szilárd részecskék jussanak a hengerbe, amelyek kárt okozhatnak.
- Miután megbizonyosodtunk a szemcseszórásos tisztítás hatékonyságáról, fényképes dokumentációt készítünk az eredményekről, majd összeszereljük a motort.
A tisztítás után visszaáll a gyári szívókeresztmetszet!
Az eredmény már rövidtávon, vezetés közben is gyorsan érezhető. Hosszú távon pedig jelentős motorélettartam növekedést érhetünk el, és ennél is jelentősebb szervízköltségeket spórolhatunk meg a dióhéjas tisztítás segítségével.
Az eltávolított lerakódások hatására javul a benzin és levegő áramlása. Gázpedál érintésre, gyorsabb és intenzívebb az autó reakciója.
Teljesítmény növekedés
Megszűnik az ideiglenesen kimaradó henger. A gyári szívókeresztmetszet visszaáll.
Egyenletes motorüzem
A levegő útjában nincs több akadály, az áramlás egyenletes lesz. Alapjáraton és menetközben is simábban jár a motor.
Összegzésként megállapíthatjuk
Ez a módszer egyszerűvé és költséghatékonnyá teszi a motortisztítást, mivel sokkal nagyobb mértékű tisztaságot lehet vele elérni, mint a hagyományos módszerekkel. Fényképes dokumentációval ügyfeleink láthatják a várt végeredményt. A szívócsatorna teljesen sima, és a szívószelepek lerakódásmentesek lesznek. Az eredmények már rövid távon, a vezetés során is gyorsan érezhetők. Hosszú távon pedig jelentős növekedést tapasztalhatunk a motor élettartamában. Ezáltal a dióhéjas tisztítással jelentős szervizköltségeket takaríthatunk meg.